کد مطلب:280158 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:264

اصالت مهدویت از جهت معقول بودن امکان آن
بدیهی است آنچه در بررسی و شناخت یك فكر اصل و آغاز كار است معقول بودن و خردپسند بودن آن است به این معنی كه عقل امكان آن را بپذیرد و نتواند آن را به طور جزم انكار كند و قبول امكان آن را غیر عقلائی بداند در تمام مسائل علمی و غیر علمی این قانون جریان دارد كه اول باید امكان آن پذیرفته شود و احتمال واقعیت داشتن یا واقعیت یافتن آن در نظر عقل مردود نباشد.

مثلا اگر بخواهیم وقوع اجتماع نقیضین و اجتماع ضدین یا ارتفاع نقیضین یا پیش بودن وجود چیزی را بر خودش بررسی كنیم باید نخست امكان این مسائل را پذیرفته و الا اگر امكان آن را معقول نشناسیم سخن از وقوع یا عدم وقوع آن به میان آوردن غلط و سفاهت است و بالاخره بر این اساس است كه فرضیه های علمی مختلف در چگونگی پیدایش جهان، پیدایش زمین،پیدایش حیات پایان جهان تحولالت كیهانی و صدها مسئله دیگر قابل بحث و بررسی معقول می شود. و پس از اینكه این اصل در هر مسئله ای جاری شد و امكان آن را عقل قبول كرد و



[ صفحه 16]



احتمال آن را رد ننمود اثبات آن اگرچه وقوعش محسوس نباشد از راه وحی و اخبار انبیاء بلكه خبر اشخاص موثق و افرادی كه داعی به دروغ گفتن ندارند عقلائی و صحیح می باشد.

لذا به نقل دیگران به وجود بسیاری از موجودات كوچك و بزرگ و حوادث جوی و گذشته و آینده اكتفا می شود، و به اخبار انبیاء از وجود ملائكه و عالم غیب و بهشت و جهنم و امور دیگر اعتماد و اطمینان و یقین حاصل می گردد و این روش كاملا عقلائی و منطقی است و تخلف از آن خلاف عقل است.

اصالت عقیده به مهدویت از این جهت محتاج به هیج بیانی نیست هر عاقلی امكان آن را تصدیق می كند، و هیچ خردمندی آن را رد نمی نماید و اظهار شك و تردید را در آن جایز نمی داند هر چه بیندیشیم و هر اندیشمندی آنچه بیندیشد نمی تواند در اصالت مهدویت از این جهت ایرادی یا حرفی بزند همیشه این اصالت برای مسئله مهدویت و ظهور مصلح آخر الزمان در بین ملل و امم و مسلمین و حتی آنانكه به آن معتقد نیستند مسلم و ثابت بوده است و حتی از بسیاری از عقاید دینی دیگر امكان آن اگر به ذهن نزدیكتر نباشد دورتر نیست و لذا از قرن دوم به بعد كه بعض مجادلات و بحثها در بین مسلمانان رواج گرفت و پیرامون بسیاری از مسائل اسلامی سخن گفته و رد و قبول داشتند این موضوع اصلا و هرگز مورد شبهه و ایرادی قرار نگرفت چون به هیچ وجه شبهه یا آنچه



[ صفحه 17]



شبیه شبهه باشد در آن راه ندارد پس اصالت مهدویت از این جهت صددرصد معتبر و عقلانی و منطقی است و بیش از این نیاز به توضیح ندارد.



[ صفحه 19]